Vi tok en prat med Herman Kopperud om trening og treningsklær. Resultatet ble en inspirerende treningsøkt som passer småbarnsfamilier.

Spiller nr. 16 på Comet Elite er kjent for mange Haldensere, Herman Kopperud er Haldenseren som har skapt seg et ishockeynavn i både Norge og Sverige. Som sønn av en tidligere ishockeyspiller, lå det i kortene at også Herman kom til å starte med ishockey som ung, og det gjorde han i Comet. Det siste på CV-en hans er 4 år i Sverige, Jönköping, og 3 år i Sparta før han i 2019 kom tilbake til moderklubben Comet.

  • Hvor ofte trener du?

Jeg trener 6 økter i uka som inkluderer 4 økter med styrke, 1 økt med spenst og 1 økt med kondisjon. I tillegg til det trener jeg paddeltennis 3 ganger i uken, men det er mest for gøy. Dette tilsvarer ca. 13 timer i uken.

  • Wow, det er imponerende.
    Forstår at dette på en måte er jobben din, men skulle ønske jeg kunne hatt muligheten til å trene såpass selv, litt vanskelig med en ett-åring i huset nevner jeg.


Du får trene med barnet da vettu, sier Herman.

Og på den måten gikk intervjuet fra å snakke om Herman og hva han liker av treningsklær til at vi utfordret han om å sette opp et treningsprogram med et barn.

  • Hvis du nå bare tar over litt her, og tar en treningsøkt med barnet mitt, Birk, hvordan ville du ha trent med han?

Jeg må passe på at det er morsomt for Birk, alt er bedre for oss begge da. Også synes jeg det er litt ukomfortabelt med et skrikende barn, da blir ikke treningen noe særlig effektiv hvertfall.
Jeg trener mye bein til vanlig, så derfor tenker jeg at dette er et godt treningsprogram for meg, hvis jeg hadde hatt et barn.

Oppvarming

Gå en liten tur på 15-20 minutter med barnevogn.

Styrke

Øvelse 1. Bakkeløp – 3-4 repetisjoner

Finn en motbakke, og spurt med all kraft med barnevognen og barnet oppover ca. 20 meter. Gå rolig ned igjen.

Øvelse 2. Knebøy med barn på skuldrene – 10-15 repetisjoner

Sett barnet på skuldrene og hold han i hendene. Ha begge beina i skulderbredde avstand og bøy hoften slik at du kommer med setet så langt ned som mulig. Pass på at knærne ikke går for langt over tærne og at du har vektet på hælene.

Øvelse 3. Knebøy med kast – 10-15 repetisjoner

Hold barnet med begge hender rett fremfor deg. Gjør en knebøy lik forrige øvelse og kast barnet oppover når du kommer opp igjen. Eventuelt strekk ut armene med barnet over hodet.

Øvelse 4. Russian twist – 8-10 repetisjoner på hver side

Sett deg på bakken og hold barnet med begge hender fremfor deg. Balanser på setet for å få beina over bakken, beveg deretter barnet fra side til side. Eventuelt kan denne øvelsen gjøres med beina i bakken.

Øvelse 5. Statisk hold – så lenge en klarer 2-3 ganger

Stå med et godt fotfeste og en liten knekk i knærne, og hold barnet fremfor deg med strake armer. Hold denne posisjonen så lenge du klarer.

Øvelse 6. Good morning – 10-15 repetisjoner

Ha barnet på skuldrene og hold han enten i hendene eller rundt magen. Ha en liten knekk i knærne og bøy deg fremover til ca 90 grader. Beveg deg sakte ned og sakte opp for best effekt.

Øvelse 7. Utfall fremover – 8-10 repetisjoner per bein

Ha barnet fremfor deg, eventuelt på skuldrene, når du står med samlet bein. Sett det ene beinet fremfor deg og beveg hoften nedover slik at bakerste bein nesten går i bakken. Pass på at kne ikke kommer over tær, og at du beveger deg rett ned. Opp igjen og tilbake til utgangspunktet.

Øvelse 8. Utfall side – 8-10 repetisjoner per bein

Ha barnet fremfor deg, eventuelt på skuldrene, når du står med samlet bein. Sett det ene beinet et stort steg til siden og beveg hoften nedover. Pass på at knær og tær peker samme vei. Beveg deg nedover så langt du klarer. Opp igjen og tilbake til utgangspunktet.

Øvelse 9. Stående siderotasjon – 8-10 repetisjoner per side

Hold barnet fremfor deg i liggende posisjon over underarmen din. Stå med beina i skulderbredde avstand og med en liten knekk i knærne. Beveg kun overkroppen fra side til side i sakte bevegelse.

Gjør hele dette programmet 2-3 ganger, litt avhengig av humøret til barnet.

  • Hvordan var det å ta en treningsøkt med et barn?

Det var en annerledes trening for meg, men jeg er veldig positivt overrasket. Å gå med barnevogn er mye tyngre enn det ser ut som, spesielt hvis du bruker vognen med barnet oppi å trener bakkeløp. Ellers en mye hyggeligere måte å trene på når du får latter og lyder som respons, kan til tider være vanskelig å konsentrere seg, men det er bare positivt at barnet har det morsomt.
Jeg fikk heller ikke så mange pauser som jeg er vane med når jeg trener styrke, det ville ikke Birk ha noe av. Så alt i alt, en effektiv og kreativ måte å trene på.

  • Hva overrasket deg mest med å trene med Birk?

At det var mye tyngre enn jeg trodde. Jeg løfter en del vekter, så jeg trodde at det å løfte på Birk som ikke veier mer enn 11 kg skulle bli for lett, men der tok jeg feil. Må ikke på treningssenteret for å få effekt og begynne å svette hvertfall.

  • Til slutt så må jeg bare spørre deg, hvordan type klær liker du best å trene i?

Jeg er mest glad i treningsklær som puster, men som samtidig er myke med en fin passform. Jeg er fan av Dragon og Dragon kontrast t-skjorten deres, den er pustende, og jeg merker nærmest ikke trykket på trøya i det hele tatt.
Også er jeg veldig glad i genseren som heter Basic active hoody. Den bruker jeg alltid til og fra trening.

Takk for at du stilte opp Herman. Birk hadde det helt topp på trening med deg.

IKKE GÅ GLIPP AV DETTE!
Abonner På Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut et nyhetsbrev.

Her skriver vi om dagsaktuelle temaer, nyheter, kampanjer og tilbud. 

Invalid email address
Prøv da vell. Du kan melde deg av når du vil. 
Categories: Trening

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *